Het kan niet zo zijn dat het hierna voor iemand duidelijk
is.
Er zou gezegd kunnen worden dat er alleen maar duidelijkheid
is.
Voor wie of wat het duidelijk is doet er niet toe.
Onduidelijkheid hierover wordt veroorzaakt door al die
teksten waarin je leest dat het voor jou duidelijk zou kunnen worden.
Die ‘jou’ of ‘jij’ is nou juist het probleem. Jij bestaat
alleen maar in het verhaal.
Het is dan ook extra misleidend als je (ook in advaita sites
en boeken) de mededeling tegenkomt dat je bestaat.
Wat men probeert te onderbouwen door te zeggen dat je wel
moet bestaan om te kunnen zeggen dat je bestaat. En daar zit hem nou net de
valstrik.
Er is wel bestaan of wel Zijn maar je kunt niet zeggen dat
jij bestaat.
Ga maar eens kijken zoals een klein kind waarin nog geen
kennis aanwezig is.
Zo’n kind ziet iets en vraagt “wat is dat?”.
Let hier goed op! Het kind vraagt wat is ‘DAT’.
Let hier goed op! Het kind vraagt wat is ‘DAT’.
En dan begint de hele ellende want dan krijgt DAT een naam.
Het iets dat zomaar verschijnt wordt benoemd, krijgt een
naam en is opeens gescheiden van dat wat het ziet. Dualiteit.
Het wordt echter nooit gescheiden. Het is en blijft DAT. Het
is DAT wat het ziet.
Het is DAT wat IS.
Die IS-heid valt niet aan iemand uit te leggen omdat er niemand is in IS-heid.
Het is DAT wat IS.
Die IS-heid valt niet aan iemand uit te leggen omdat er niemand is in IS-heid.
Zelfs het hier benoemen als IS-heid is al teveel.
AYANOMA
Geen opmerkingen:
Een reactie posten